• Infiintare SRL / PFA

    Infiintare SRL in doar 3 zile cu doar 650 / 400 lei
  • Gazduire sediu social

    Gazduire sediu social - 700 lei pe an
  • Punct de lucru

    Deschidere punct de lucru in doar 3 zile cu doar 370 lei
  • Radiere PFA

    Radiere PFA in doar 3 zile cu doar 400 lei
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

Infiintari

 

In randurile de mai jos, stabilim daca trebuie sa se declare platitoare de TVA pe teritoriul Romaniei o intreprindere individuala (un PFA) infiintata in 2015, care in tot anul 2015 a prestat servicii intracomunitare (informatica) si care are o cifra de afaceri mai mare de 220.000 lei. Se mentioneaza ca I.I. are cod fiscal de platitor in scopuri de TVA necesar pentru Registrul operatorilor intracomunitari. Vom vedea, de asemenea, si daca trebuie sa depuna declaratia 392.

Din cauza faptului ca PFA-ul a depasit cifra de afaceri de 220.000 lei, la 31.12.2015, acesta va trebui sa se inregistreze in scop de TVA in Romania, devenind astfel platitor de TVA pentru tranzactiile derulate in Romania si avand drept de deducere a TVA-ului pentru achizitiile efectuate.

In acest sens sunt prevederile art. 310 alin.1 si alin. 6 din Codul fiscal, mai jos redate:

"1) Persoana impozabila stabilita in România conform art. 266 alin. (2) lit. a), a carei cifra de afaceri anuala, declarata sau realizata, este inferioara plafonului de 65.000 euro, al carui echivalent in lei se stabileste la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a României la data aderarii si se rotunjeste la urmatoarea mie, respectiv 220.000 lei, poate aplica scutirea de taxa, denumita in continuare regim special de scutire , pentru operatiunile prevazute la art. 268 alin. (1), cu exceptia livrarilor intracomunitare de mijloace de transport noi, scutite conform art. 294 alin. (2) lit. b)."

6) Persoana impozabila care aplica regimul special de scutire si a carei cifra de afaceri, prevazuta la alin. (2), este mai mare sau egala cu plafonul de scutire prevazut la alin. (1) trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA, conform art. 316, in termen de 10 zile de la data atingerii ori depasirii plafonului. Data atingerii sau depasirii plafonului se considera a fi prima zi a lunii calendaristice urmatoare celei in care plafonul a fost atins ori depasit. Regimul special de scutire se aplica pâna la data inregistrarii in scopuri de TVA, conform art. 316.

Daca persoana impozabila respectiva nu solicita sau solicita inregistrarea cu intârziere, organele fiscale competente procedeaza dupa cum urmeaza:

a) stabilesc obligatii privind taxa de plata, constând in diferenta dintre taxa pe care persoana impozabila ar fi trebuit sa o colecteze si taxa pe care ar fi avut dreptul sa o deduca, de la data la care persoana impozabila respectiva ar fi fost inregistrata in scopuri de TVA conform art. 316 daca ar fi solicitat inregistrarea in termenul prevazut de lege, daca taxa colectata este mai mare decât taxa deductibila, precum si accesoriile aferente, sau dupa caz;

b) determina suma negativa a taxei, respectiv diferenta dintre taxa pe care ar fi avut dreptul sa o deduca, de la data la care persoana impozabila respectiva ar fi fost inregistrata in scopuri de TVA conform art. 316 daca ar fi solicitat inregistrarea in termenul prevazut de lege, si taxa pe care persoana impozabila ar fi trebuit sa o colecteze de la data la care ar fi trebuit sa fie inregistrata in scopuri de taxa conform art. 316, daca taxa deductibila este mai mare decât taxa colectata."

Astfel, PFA trebuia sa se inregistreze in scop de TVA pana la data de 10 a lunii urmatoare celei in care a depasit plafonul de 220.000 lei.

PFA va depune 392 pentru perioada in care NU era platitor de TVA (nu avea obligatia inregistrarii). Daca depasirea a fost realizata in decembrie 2015, atunci PFA va depune Declaratia 392 pentru tot anul.

In cazul in care depasirea a survenit in cursul anului, PFA avea obligatia depunerii Declaratiei 394 trimestrial.

Alte informatii utile aici

In analiza urmatoare, avem asociatii, persoana juridica romana cu 51% si persoana fizica nerezidenta cu 49%, care au creditat societatea cu sume in lei, respectiv in euro, cu o dobanda de 10.5%/an pentru o perioada de 10 ani si cu restituirea creditului in 10 rate anuale, egale. Totodata, dobanda de 10.5% se calculeaza la sold si se achita anual impreuna cu rata.

Pentru anul 2014 rata si dobanda s-au achitat in luna martie 2015, iar pentru anul 2015 rata si dobanda s-au achitat in luna martie 2016. Vom vedea daca in primul caz dobanda este deductibila la nivelul dobanzii de referinta BNR din anul 2014 sau 2015 si daca diferenta este cheltuiala nedeductibila. De asemenea, vom vedea si cum procedam in al doilea caz si care este nivelul dobanzii de referinta leu/valuta pentru fiecare an.

Gradul de indatorare este mai mic decat 3, iar societatea are profit.

Potrivit art. 23 alin. 5 si 6 din Codul fiscal, in cazul imprumuturilor obtinute de la alte entitati, cu exceptia entitatilor bancare si a celor anume precizate la art. 23 alin. 4 din Codul fiscal, dobanzile deductibile pentru fiecare contract de imprumut in parte sunt limitate la:

- pentru imprumuturile in lei: nivelul dobanzii de referinta a BNR, corespunzatoare ultimei luni din trimestru (adica rata dobanzii de politica monetara a BNR – conform art. 3 alin. 1 din OG 13/2011);

- pentru imprumuturile in valuta: nivelul ratei dobanzii anuale actualizat prin hotarare a Guvernului.

Aceasta limitare se aplica inainte de limitarea intervenita in cazul in care gradul de indatorare a capitalului este peste trei (deci se aplica indiferent de gradul de indatorare a capitalului).

In ambele situatii (imprumuturi in lei si imprumuturi in valuta) diferenta ce depaseste limita deductibila anterior precizata este cheltuiala nedeductibila la calculul profitului impozabil.

La stabilirea deductibilitatii imprumuturilor se au in vedere reglementarile contabile referitoare la modul de inregistrare a veniturilor si cheltuielilor, dupa cum se prevede la pct. 12 din Normele metodologice date in aplicarea art. 19 din Codul fiscal, si anume principiul contabilitatii de angajamente reglementat de pct. 53 alin. 4 din reglementarile contabile (OMFP 3055/2009 aplicabil pana la 31 decembrie 2014 si OMFP 1802/2014 aplicabil incepand cu data de 1 ianuarie 2015) potrivit caruia acest principiu se aplica inclusiv la recunoasterea dobanzii aferente perioadei, indiferent de scadenta acesteia.

Cu alte cuvinte, pentru anul 2014 se vor lua in considerare dobanzile aferente anului 2014, chiar daca rata anuala si dobanda au fost achitate in luna martie 2015, iar pentru anul 2015 se vor lua in considerare dobanzile aferente anului 2015, chiar daca rata anuala si dobanda au fost achitate in luna martie 2016,

In privinta cotelor efective de dobanda, in cazul imprumuturilor in lei, rata dobanzii de referinta a BNR, respectiv dobanzii de politica monetara a BNR a fost de 3,50% pentru trim. I si II 2014 (valabila incepand de 09.01.2014), 3,25% pentru trim. III 2014 (valabila incepand de 05.08.2014) si 2,75% pentru trim. IV 2014 (valabila incepand cu data 05.11.2014), respectiv 2,25% pentru trim. I 2015 (2014 (valabila incepand de 05.02.2015) si 1,75% incepand cu trim. II 2015 (valabila incepand de 07.05.2015).

Pentru imprumuturile in valuta, conform pct. 70^1 din Normele metodologice date in aplicarea art. 23 din Codul fiscal, la determinarea profitului impozabil, incepand cu anul fiscal 2010, nivelul ratei dobanzii este de 6%.

Alte informatii utile aici

In analiza urmatoare, stabilim daca facturile trebuie sa fie pastrate/arhivate in format de hartie sau daca e suficienta arhivarea electronica. De asemenea, in cazul unui control din partea ANAF, vom vedea daca trebuie prezentata factura ca original sau daca este suficient sa fie descarcata dintr-o arhiva electronica.

Factura electronica este reglementata in Codul fiscal la ART. 319 alin. (4) Facturarea . Este necesar sa contina toate elementele obligatorii ale unei facturi si sa fie emisa si transmisa electronic, formatul ramanand alegerea persoanelor juridice.

Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal aprofundeaza acest aspect al facturarii,indicand conditiile pe care trebuie sa le respecte atat furnizorul, cat si clientul pentru utilizarea facturii electronice. Aceastea sunt detaliate, dupa cum urmeaza:

Asigurarea autenticitatii originii facturii (trebuie sa va asigurati ca furnizorul mentionat pe factura este cel care a livrat bunurile/prestat serviciile);

Asigurarea integritatii continutului unei facturi (tehnologii precum EDI sau semnatura electronica avansata);

Asigurarea lizibilitatii unei facturi (continutul sau trebuie sa fie usor de citit, fara a necesita o atentie sau o interpretare excesiva);

si trebuie garantate de la momentul emiterii, pana la sfarsitul perioadei de stocare.

Tot in norme se prevede explicit ca persoanele impozabile pot stoca facturi emise/primite in format electronic, indiferent de forma originala in care au fost trimise ori puse la dispozitie, in conditiile mai sus enumerate.

Asadar, fie ca primiti o factura in format electronic, fie ca o transformati intr-o factura electronica prin scanare, o puteti stoca electronic doar impreuna cu datele ce garanteaza autenticitatea originii si integritatea continutului ei. "Autenticitatea originii" presupune asigurarea identitatii furnizorului sau a emitentului facturii , in timp ce "Integritatea continutului" inseamna ca nu a fost modificat continutul impus.

Insa, avand in vedere practica organelor fiscale si neincrederea acestora in datele ce garanteaza autenticitatea originii si integritatea continutului ei, recomandam ca facturile arhivate electronic sa fie puse la dispozitia organelor fiscale in format hartie (fie listat din arhiva electronica, fie pastrat in arhiva format hartie).

Alte informatii utile aici

Analiza de mai jos porneste de la perioada 2007-31.12.2015 in care o persoana a profesat pe un "PFI" pe care l-a inchis si care e radiat incepand cu 01.01.2016. Sediul social deschis in S4 in apartamentul din cartea de identitate. Punct de lucru deschis in alt imobil proprietate personala (nu este adresa din cartea de identitate).

Vom vedea in ce masura persoana in cauza e obligata ca pana la 31.03.2016 sa faca evaluare la sediu sau la punctul de lucru, daca se va depune declaratia ITL 001, precum si in ce mod se va completa declaratia ITL 001.

Va trebui sa depuneti declaratia ITL 001 atat pentru sediu, cat si pentru punctul de lucru pana pe 31.03.2016.

Pentru sediu:

Daca nu aveti declarata activitate economica, dovediti ca aveti punct de lucru separat si platiti impozit rezidential.

Daca aveti activitate economica (la punctul de lucru si/sau la sediu), va incadrati la art. 458 (cunoasteti suprafetele destinate activitatii economice) sau art. 459 (nu se pot delimita exact spatiile destinate activitatii economice de cele rezidentiale).

Daca va incadrati la 458, impozitul se calculeaza prin insumarea impozitului rezidential aferent suprafetei de locuit cu impozitul nerezidential aferent suprafetei cu activitate economica. Prima valoare luata in calcul la impozit poate fi valoarea rezultata dintr-un raport de evaluare, valoarea de constructie sau de achizitie daca bunul a fost obtinut sau cumparat in ultimii 5 ani. Urmeaza sa faceti reevaluari din 5 in 5 ani pentru suprafata utilizata pentru activitate economica.

"Norme metodologice art 458, punctul 44. In cazul unei cladiri cu destinatie mixta, aflata in proprietatea persoanelor fizice, la adresa careia este inregistrat un domiciliu fiscal, la care se desfasoara o activitate economica, cand suprafetele folosite in scop rezidential si cele folosite in scop nerezidential, impozitul se calculeaza prin insumarea impozitului aferent suprafetei folosite in scop nerezidential rezulta din documentatia cadastrala, calculat potrivit art. 457 din Codul fiscal, cu impozitul aferent suprafetei folosite in scop nerezidential, calculat potrivit art. 458 din Codul fiscal."

"Art .458 (1) Pentru cladirile nerezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote cuprinse intre 0,2 - 1,3% asupra valorii care poate fi:

a) valoarea rezultata dintr-un raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta, depus la organul fiscal local pana la primul termen de plata din anul de referinta;

b) valoarea finala a lucrarilor de constructii, in cazul cladirilor noi, construite in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta;

c) valoarea cladirilor care rezulta din actul prin care se transfera dreptul de proprietate, in cazul cladirilor dobandite in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta. "

Daca va incadrati la art. 459 (nu se pot delimita exact spatiile destinate activitatii economice de cele rezidentiale), veti plati impozit rezidential daca nu desfasurati activitate economica sau veti plati impozit nerezidential daca aveti activitate economica si utilitatile sunt in sarcina persoanei care desfasoara activitatea economica.

Situatia persoanelor care au activitate economica dar utilitatile sunt in sarcina proprietarului persoana fizica nu este mentionata in normele metodologice, nici in declaratia ITL 001.

La acest moment exista un proiect de modificare/completare a normelor metodologice aferente codului fiscal care lamureste problema sediilor cu activitate economica, dar cu utilitatile pe persoana. (citat proiect: "46.1 (1) In aplicarea prevederilor art. 459 alin. (3) din Codul fiscal, pentru calcularea impozitului pe cladirile cu destinatie mixta, aflate in proprietatea persoanelor fizice, unde este inregistrat un domiciliu fiscal la care se desfasoara activitatea economica, iar cheltuielile cu utilitatile nu sunt inregistrate in sarcina persoanei care desfasoara activitatea economica, impozitul pe cladiri se calculeaza conform prevederilor art. 457", adica rezidential).

Sursa: Fiscalitatea.ro

Alte informatii utile aici

Inspectorii Directiei Generale Antifrauda Fiscala (DGAF) monitorizeaza activitatea de comert electronic a magazinelor online si a platformelor specializate de vanzari si investigheaza activitatea utilizatorilor, care desfasoara activitati comerciale fara a respecta prevederile legale privind inregistrarea la Registrul Comertului si la autoritatea fiscala competenta, precum si cele referitoare la declararea veniturilor realizate, in vederea platii obligatiilor fiscale aferente.

nspectorii antifrauda fiscala au identificat un prejudiciu de 373.900 lei cauzat de o persoana fizica prin neplata TVA si a impozitului pe venit aferente activitatii de comert online pe platforme specializate. in februarie 2015, DGAF a sesizat procurorii Parchetului de pe langa Tribunalul Bucuresti, care au dispus efectuarea de perchezitii domiciliare in municipiul Bucuresti si judetul Ilfov in data de 09.03.2016.

Din noiembrie 2014, inspectorii antifrauda au investigat activitatea comerciala a utilizatorului itmediagalaxy, care activa pe www.itmediagalaxy.ro, www.facebook.com/itmediagalaxy si cele mai importante portaluri de vanzari online din Romania. Inspectorii DGAF au constatat ca in perioada 03.01.2013–05.11.2014, acesta a vandut 1.492 produse electronice (smartphone-uri, tablete si televizoare) de ultima generatie in valoare totala de 1.193.091 lei, fara a plati TVA si impozitul pe venit aferente.

Demersurile de cooperare interinstitutionala intre Parchetul de pe langa Tribunalul Bucuresti si Directia Generala Antifrauda Fiscala au fost derulate cu respectarea competentelor materiale specifice fiecareia dintre cele doua structuri, in conditiile stabilite prin documentele de cooperare incheiate in acest sens.

Alte informatii utile aici

Informatii utile

Legea antifumat se modifica: Fumatul va fi posibil la terase si în camere special amenajate

Senatorii jurişti au admis, miercuri, o serie de amendamente la legea antifumat, care elimină interdicţia fumatului la terase, spaţiul închis fiind redenumit ca spaţiu cu pereţi de jur împrejur, în plus, fumatul fiind permis în camere special amenajate pentru acest lucru, şi în care se pot consuma şi băuturi.

Senatorii vor să modifice Legea antifumat prin amendamente la proiectul de lege al Guvernului privind stabilirea condiţiilor pentru fabricarea, prezentarea şi vânzarea produselor din tutun şi a produselor conexe şi de modificare a Legii nr.349/2002 pentru prevenirea şi combaterea efectelor consumului produselor din tutun, care pune în acord legislaţia românească cu prevederile europene.

Amendamentele au fost citite în Comisia juridică de către senatorul PNL Steliana Miron, una dintre iniţiatorii acestor modificări la proiectul de lege. Alături de ea, textul a mai fost semnat de către deputaţii Daniel Fenechiu şi Răzvan Tănase.

Potrivit iniţiatorilor amendamentelor, ”fumatul va fi permis în camere special amenajate”, care să servească exclusiv fumatului şi activităţilor asociate fumatului, cum ar fi de exemplu consumul de cafea, băuturi calde sau băuturi răcoritoare.

Parlamentarii vor să modifice definiţia spaţiului public închis. Astfel, spaţiul public închis este, potrivit amendamentului, ”orice spaţiu accesibil publicului sau destinat utilizării colective, indiferent de forma de proprietate sau de dreptul de acces, care are un acoperiş, plafon sau tavan şi care este încadrat de pereţi de jur împrejur, indiferent de natura acestora sau de caracterul temporar sau permanent, cu excepţia spaţiilor cu detinaţie locativă”.

Astfel, aceştia vor să se poată fuma şi pe terase, eliminând interdicţia de a se fuma în spaţii care au acoperiş şi doi pereţi, aşa cum este prevăzut în legea adoptată recent de Parlament şi care a intrat în vigoare în 17 martie.

Parlamentarii dau o nouă definiţie şi spaţiului închis de la locul de muncă, respectiv ”spaţiul care are un acoperiş, plafon sau tavan, şi care esgte încadrat de pereţi, de jur împrrejur, indiferent de natura acestora sau de caracterul temporar sau permanent, aflat într-un loc de muncă, astfel cum este definit în legea securităţii şi sănătăţii în muncă 319/2006, cu modificările ulterioare”.

În plus, potrivit amendamentelor, fumătorii se pot constitui în asociaţii sau cluburi de fumători care pot amenaja spaţii speciale destinate fumatului şi activităţilor asociate fumatului.

Preşedintele Comisiei juridice, Cătălin Boboc, a precizat în cadrul dezbaterilor din comisie că a primit foarte multe sesizări din partea cetăţenilor şi a fost ”bombardat” de e-mail-uri de la persoane nemulţumite de prevederile restrictive ale Legii antifumat.

”Avem un talent românesc: sau să nu avem prevederi deloc, sau dacă le avem să le facem la maximul posibil, prevăzut oriunde în lume. Suntem oamenii extremelor, sau e alb, sau e negru. Să recunoaştem că uneori realitatea mai e şi gri”, a spus Boboc, precizând că legea trebuie amendată astfel încât să ”izvorască din viaţa de zi cu zi”.

Boboc a mai arătat că, prin definirea spaţiului public, astăzi, fumatul va fri interzis, în sezonul estival, pe terasele de la malul mării.

”Cred că e cam mult”, a spus preşedintele Comisiei juridice, care a atras atenţia că astfel este afectat şi turismul.

Steliana Miron a prezentat o altă problemă care s-a creat odată cu intrarea în vigoare a Legii antifumat.

”Am primi sesizări de la patronii de cluburi din Centrul Vechi. Pentru că sunt obligaţi să iasă afară să fumeze, unii clienţi nu îşi mai achită nota de plată şi pleacă fără să plătească consumaţia. Spun că ies la fumat şi pleacă”, a spus Miron.

Ea a mai arătat că trebuie să se ţină cont de faptul că în România sunt peste 5 milioane de fumători.

Şi senatorul PNL Cristian Bodea a intervenit în discuţie: ”Nu sunt de acord cu această lege tâmpită, nu sunt de acord să interzicem total fumatul. Dacă vrem să ne sinucidem cu ţigările, ne sinucidem. Dacă îmi convine, stau lângă un fumător, dacă nu, plec de lângă el”.

Bodea a venit şi cu o propunere, să se stabilească, prin lege, ce localuri vor fi exclusiv pentru fumători şi care vor fi pentru nefumători.

”Nu trebuie să ne simţim vinovaţi că modificăm legea. După corupţi, acum au apărut fumătorii. E ca o anatemă pusă acestora”, a spus Bodea.

Comisia juridică a dat un aviz favorabil pe proiectul de lege al Guvernului privind reglementarea fumatului. Amendamentele aduse de parlamentari Legii antifumat vor fi dezbătute în comisia economică, care trebuie să elaboreze, împreună cu Comisia de sănătate, un raport pe acest proiect de lege.

Alte informatii utile aici